Muzyczne Skarby Świętej Góry

Opublikowano:
Autor:

Muzyczne Skarby Świętej Góry - Zdjęcie główne
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Wiadomości

Niezwykle cenne zbiory nut, ze świętogórskiej biblioteki, udostępnili gostyńskiemu muzeum księża filpini. „Muzyczne Skarby Świętej Góry” można podziwiać na wystawie czynnej do końca kwietnia. Zgromadzone w klasztorze zbiory rzadko udostępniane są poza jego mury. Za tę możliwość dziękował podczas uroczystego otwarcia wystawy Robert Czub, dyrektor muzeum. O początkach odkryć świętogórskich, działalności Kapeli Świętogórskiej, współpracy z muzykiem Wojciechem Czemplikiem oraz historii Festiwalu Muzyki Oratoryjnej Musica Sacromontana mówił ksiądz Jakub Przybylski, prefekt muzyki. Ksiądz Zbigniew Starczewski, prokurator generalny federacji kongregacji Oratorium Św. Filipa Neri w Polsce podkreślał, że filipini są ogromnie zadowoleni, że mogli sięgnąć do starych archiwaliów. - Klasztor z tego przede wszystkim słynął, że działalność kulturotwórczą miał wpisaną w konstytucję naszego zgromadzenia - podkreślił.

Instrumenty i nuty

Wystawa pomyślana jest w ten sposób, że składa się z dwóch sfer: zabytkowych instrumentów oraz gablot z cennymi zbiorami. Każda z nich przypisana jest do jednego festiwalu, a przypomnijmy, że odbyło się ich już siedem. „Narzędzia” Kapeli Świętogórskiej są autentyczne i należały do muzyków. Zwiedzający mogą podziwiać w muzeum kontrabas z XIX wieku, skrzypce z futerałem oraz najstarszy i najcenniejszy eksponat - kocioł wykonany z koziej skóry. Pozostałe instrumenty towarzyszą jedynie oryginałom. - W gablotach są rzeczy bezcenne. Nie zdarzało się, żeby nuty i instrumenty opuszczały klasztor, bo raczej zwyczaj był taki, że muzycy Kapeli Świetogórskiej na koncerty zabierali swoje prywatne - tłumaczył Wojciech Czemplik. Wystawa pokazuje dzieło tworzenia płyt festiwalu - od momentu zrodzenia się idei, czyli powstania koncepcji programu, poprzez fazę opracowania rękopisów, potem festiwal i nagrania. Podziwiać można oryginalne rękopisy z zapisem nutowym. Najstarszy z zachowanych utworów z roku 1754, to działo Johanna Babtysty Lohra, którego utwory znalazły się na VII płycie festiwalowej. Jest również najstarszy rękopis utworu (litanii) Józefa Zeidlera z 1795 roku. Są również fragmenty opery Mozarta wykonane przez kopistę Maksymiliana Koperskiego. Na uwagę zasługuje płyta winylowa wydana przez Polskie Nagrania w 1966 roku. „Nieszpory” Józefa Zeidlera znalazły się na niej dzięki księdzu Władysławowi Ziętarskiemu, który wyszukał je w Gnieźnie i doprowadził do nagrania płyty w Filharmonii w Bydgoszczy. Nie ma jeszcze płyty z ostatniego festiwalu, który rozpoczął się od polskiego prawykonania „Fausta” według dramatu Johanna Wolfganga von Goethego z muzyką Antoniego Radziwiłła, na wystawie zwiedzający mogą obejrzeć pióro, którym Faust podpisywał cyrograf na Świętej Górze. Ostatnia z gablot poświęcona jest Alfonsowi Szczerbińskiemu - kompozytorowi i pianiście urodzonemu w Gostyniu.

Biblioteka księży Filipinów posiada liczący ok. 180 pozycji zbiór muzykaliów. Wśród nich znajdują się cenne rękopisy, najstarsze pochodzące z 1754 roku, a także druki muzyczne.

Organizatorzy: Kongregacja Oratorium Św. Filipa Neri w Gostyniu, Stowarzyszenie Miłośników Muzyki Świętogórskiej im. Józefa Zeidlera

Kuratorzy wystawy: Wojciech Czemplik, Leszek Jankowski

Miejsce: Sala Wystaw Czasowych Muzeum w Gostyniu, ul. Koscielna 5

Godziny otwarcia:
wtorek, piątek 10.00 - 18.00
środa, czwartek 8.00 - 15.00
sobota 9.00 - 14.00
Wystawa czynna od 26 marca do 30 kwietnia

Więcej w "Życiu". (iza)

Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE